Categories
Betraktelser & Berättelse Swedish

Det första sommarregnet

110729

En av dom första skälvande dagarna av Juni. Årets första regn faller på eftermiddagen. Moln från England fäller droppar från tvåtusen meters höjd. Moln som tagit med sig dunstande vattenmolekyler från den oändliga Atlanten. Engelsmännen har säkert redan fått sin del. Nu är det vår tur. Varma tunga droppar träffar sommarens första ljusgröna strån i gräsmattan där utanför fönstret. Den som snart behöver klippas för första gången i år. Maskarna evakuerar sina gångar. Behöver syret. En nyckelpiga tar skydd under ett blad. Jag kan inte hålla mig.

Jag tar boken med mig. Går trappan upp till vinden, där plåttaket är nära. Lägger mig raklång på golvet. På den gamla slitna trasmattan, den som mormor vävt. Lyssnar. Visst finns det där. Ljudet av regn mot plåttak. Jag behöver inte boken. Det räcker med att bara ligga där och lyssna. Bilderna kommer till mig. Unga grabbar på en annan vind under ett annat plåttak i en annan tid. Stegen som behövdes för att ta sig dit. Porrtidningar. Ja dom var nog inte så farliga. Snus. Ett knyckligt paket Prins. Soltändstickor. Allt förbjudet. Allt det hemliga. Säkert också en sommardag som den här. Sommarlov, spökhistorier och ficklampor. Mammor som ropade “mat”. Kråkan med den skadade vingen. Den som dog efter några dagar. Ville inte äta. Ville inte leva. Var jag lycklig? Kanske. Jag minns inte. Melankolin har alltid varit en del av mig då som nu. Jag har alltid känt mig utanför och som jag aldrig hört till. Men jag ler åt minnet.

Regnet avtar. Hamrar inte längre utan knackar nu ödmjukt och försiktigt och mer sällan mot plåttaket. I stuprännorna forsar det fortfarande. Vattnet från Atlanten. Det som valar och delfiner simmat så graciöst i innan det fick kraft från solen att seglade upp mot himlen. Vatten som nu är på väg tillbaks till oceanerna igen. Först bäcken här utanför. Sen Voxnan, Ljusnan och så till havet igen.

Jag ligger där på trasmattan på golvet i vindsrummet. Rummet som vi så ogärna går in i när det är mörkt. I alla fall ensamma. Nu är det ljust och nästan tyst. Finns inget att vara rädd för. Den gula gamla tramporgeln står där. Den som hör till skolsalarna. Den är tyst den också. Det var länge sedan någon spelade psalmer på den. Själv ligger jag bara där. Låter tankar och minne passera. Somnar. Sover tills mörkret och natten smyger sig på. Drömmer inte. Vaknar i mörkret och undrar var jag är. Orgeln spelar fortfarande inte. Regnet har upphört. Det är kyligare. Jag fryser lite. Mörkret gör mig rädd. Så jag reser mig. Famlar mig ner för trappan i mörkret. Känner blicken på min rygg. Vem ser mig nu? Jag stänger den inne bakom en stängd vindsdörr. Den jag gått ut genom. Ryser till. Utan anledning? Inbillning? Kastar bort känslan och återvänder till nuet. Sommaren är här på riktigt nu. I nästa regn skall jag dansa naken till Evert Taube med bara rådjur och kråkor som publik.

Categories
Betraktelser & Berättelse Status från just idag Swedish

Sjunde inseglet

2013-02-05 08-46-45

Jag tittar på sjunde inseglet igår. Jag har försökt se klar den ända sedan tidiga tonåren men aldrig lyckats ta mig igenom den. Igår gick det bra. Mest tack vara ont i lungorna och ett skönt ryggläge i soffan. Tydligen skall man vara lite sjuk för att ta sig igenom den här filmen.

Jag måste småle för mig själv där ibland när jag tittar. Det finns mycket stumfilmsminspel och för tydliga känslor. Jag gillar annars det subtila. En mun som man bara anar ler säger mer än en som skrattar högt och tydligt. Ett par rädda ögon ger mer än uppspärrade dito tillsammans med öppen mun. Just det som Ingemar Bergman senare är mästaren på men tydligen inte 1957.

Sanningen är att hade jag sett den här rullen igår kväll för första gången så hade jag dömt ut den som en kalkonrulle och stängt av. Hädelse kanske men inte desto mindre sant. Nu är filmen från 1957 och man får bedöma den utifrån det såklart. Vad i består dess storhet? Jag letar den. Javisst är schackpartiet med döden en spännande tanke. Det skulle kanske till och med fungera om man bytte ut schackspelet mot det mindre pretentiösa Fia med knuff. Men sen då? Farsoten beskrivs på ett närmast fånigt sätt. Kristenheten beter sig klichéartat och som vilken Edsbybo som helst under 70-talet. Visst är Bibbi Andersson vacker och duktig, Nils Poppe, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot etc lysande som vanligt.

Hos mig väcker filmen varken stora frågeställningar. Döden och jag är redan vänner liksom livet. Känslomässigt drabbar den mig inte heller. Jag förblir tämligen kall inför det jag ser utom möjligtvis att jag känner en lätt längtan till Gotland igen. Tekniskt så vet jag inte om jag blir så imponerad heller. Så vad blir kvar? Jo ett antal scener. Dom klassiska. Snygga bilder där i huvudet. Men det är också allt. Överskattad blir mitt slutomdöme.

Ja man tycker utifrån sig själv och sina erfarenheter. Tycker man alla i världen är tokig så är det ett tydligt tecken på att man antagligen är det själv. Eftersom alla andra hyllar den här filmen så beror alltså antagligen mitt omdöme på att jag inte har kunskapen, intellektet eller vad det nu är som fattas som gör att andra uppskattar en film som den här. Men det betyder också att mitt naiva jag fortfarande tänker självständigt. Har integritet. Ser kejsaren utan kläder. Just det har ett värde trotts allt. I alla fall i mitt liv. Jag kan bara säga vad jag tycker. Absoluta sanningar får andra ägna sig åt. Jag kan bara säga vad jag själv ser.