Skickade iväg ett nytt kort för tillverkning i Kina igår. Har gjort det ett gäng gånger nu. Det finns liksom aldrig ett problem som är ett hinder för Kineserna och även om jag är en pytteliten kund så bemöts jag som om jag var deras största kund. De ordnar saker helt enkelt, rättar mig när jag gör fel och uppskattar mig som kund. Allt för att vi båda i slutänden skall bli nöja med affären och tjäna några euro på den.
Jag ville en gång ha en offert av en lokal plastbearbetare. Hundra lådor som behövde håltas. Men han skrattade bara åt mig. Det är liksom ingen som tar sig an sådant i Sverige. De flesta fattar liksom inte att en första beställning på hundra enheter nästa gång kanske blir tusen och sen tiotusen. Kineserna eller jag kanske skall skriva Asiaterna, har inte den där inställningen alls. Tio lådor är OK. En endaste en om man vill det. Det blir dyra lådor men inga problem, inga skratt, inga frågor. Kan dom inte själva göra det känner man alltid någon som kan göra jobbet.
Vill jag ha något extra av min leverantör så kan de dessutom oftast fixa det. “Inga problem, vi fixar” är alltid svaret och det följs av en lättförståelig prislapp.
Nu ligger man oftast (nästan alltid) också väldigt bra till prismässigt, MEN och det här är ett viktigt “MEN”, det är inte huvudanledning att jag väljer en Kinesisk leverantör. Det viktiga är att jag får ett bra bemötande, de varor jag betalar för, snabb leverans och att man inte skrattar åt mig när jag kommer med en liten order, ofta också för att jag är okunnig som kund, därför att det är min första order av den typen. Man ger mig vad jag betalar för.
Det är inte prisnivåer som dödar Svenska (och Europeiska) affärsrörelser. Det är arrogansen över att vara störst och bäst och att inte behöva besudla sig med småaffärer. Man glömmer helt enkelt bort att man själv var en liten aktör en gång i tiden.
Det sagt så är jag tillbaka på konsultspåret idag. Jobbar liksom på riktigt igen kan man säga. Skönt att vara igång igen och dessutom pyssla med en spännande uppgift som fått ligga lite i träda en vecka pga en förkyld konsultusling.
2 replies on “När Kina blir bättre än hemma”
Ja, det känns verkligen på kineserna att varenda order av saker är superviktig… Beställde en liten skitsak runt 27 januari, fick ett _personligt_ mail nästan direkt om att det är kinesiskt nyår då och det kunde ta några veckor att få paketet, men om jag betalade xx dollar extra så kunde dom buda över en så att jag hade en på några dagar.
Undrar vilket svenskt företag som skulle sätta en kundtjänst-arbetare på att kontakta alla som lägger en order och fråga om dom vill ha dyrare frakt strax innan jul…
Ja, jag upplever det så också. En enorm vilja att försöka få nöjda kunder i alla lägen.