Categories
Swedish

Ljusdals Bryggeri – Visionen som blev sann – BEERTOWER

Ljusdals Bryggeri (länk till hemsida), beläget i gamla lokstallar i centrala Ljusdal, är ett nytt och fräscht mikrobryggeri i Sverige. Företaget har följande motto ”Vi ska med stolthet producera hantverksmässigt producerad öl av hög kvalitet, tillverkat utifrån ett sunt miljötänk.”Vi kontaktade dem för att höra historien om hur allt började samt se hur bryggeriet ser på framtiden. Ägaren Per Löfgren, med ett förflutet inom IT-sektorn, tog sig tid och svarade på våra frågor.Ägaren Per Löfgren – Ljusdals BryggeriPresentera dig och Ljusdals Bryggeri för våra läsare, vilka är ni, hur är arbetsfördelningen, kapacitet mm?Ljusdals Bryggeri startade produktionen hösten 2015 så vi är ett färskt tillskott på den svenska bryggerihimlen. Jag som driver Ljusdals Bryggeri heter Per Löfgren och är utbildad bryggeritekniker och sköter det mesta på bryggeriet men har god assistans av familjen, även min hustru är verksam i bryggeriet och sköter det administrativa men är även med och tappar öl. Vårt bryggverk är ett engelskt bryggverk med kapacitet på 1000 liter per brygg. Vi har i nuläget fem kombinerade jäs- och lagertankar som är mantlade med temperaturstyrning på varje tank. Vi har en begagnad tapplina med god kapacitet som gör att vi kan växa och vet att vi har en hög och bra nivå på vår tappningsanläggning vilket vi tycker är en viktig faktor. Berätta bakgrunden till bryggeriet. Hur började allt?Jag har personligen väldigt länge burit på en dröm och en vision om att en dag öppna ett eget bryggeri och kommer ihåg att jag när jag slutade gymnasiet (för 20 år sedan…) sa att jag en gång skulle ha ett eget bryggeri och nu var det dags. Från början var vi två delägare i bryggeriet men livet som bryggare passar inte alla så jag är nu ensam ägare till bolaget. Som för många andra har jag en hembryggarbakgrund där det har testats en hel del med olika typer och sorter. Jag har drivit eget företag inom IT-sektorn under ganska många år och har även varit anställd i diverse olika chefsroller vilket har gett en bra bakgrund till mycket med det som krävs för att driva och utveckla ett företag vilket långt ifrån allt hänger på bryggningen utan det är väldigt mycket annat med finansiering, marknadsföring, samarbeten, leverantörer och så vidare som måste fungera för att det ska bli en fungerande verksamhet av ett bryggeri. Parallellt med mycket annat har jag under tre terminer också gått bryggeriteknologiutbildningen på distans från Ludvika vilket har varit en bra del i allt också med bra kunskaper och en hel del kontakter inom branschen. Berätta lite om ert tänk, vart får ni inspiration ifrån och hur ni gör när ni tar fram en ny ölsort?För oss är miljö och hållbarhet viktigt så vi satsar på att ha ekologiska råvaror i så stor utsträckning som det är möjligt. Inspiration kommer mycket genom att testa andras öl och hitta delar där som vi tycker om och själva kan förädla och jobba vidare med. Vi vill gärna få fram öl som uppskattas av många men ändå ger ett tillskott till breddningen av ölmarknaden och får fler att upptäcka hantverksöl och vågar testa fler öl från oss och andra små bryggerier. För oss är det lokala också viktigt och vi jobbar en hel del utifrån namnsättning som har med det lokala att göra men ändå med en möjlighet och ambition att nå ut till hela landet. På våra etiketter har vi gjort så att en lokal konstnär får reda på baksidestexten, grundfärgen och ölets namn och utifrån det får den personen göra en egen personlig tolkning, det har gjort att vi har en enhetlighet men ändå personliga etiketter samtidigt som vi lyfter fram grymma personer i vår närhet. När vi gör en ny sort så brygger vi den först i liten skala på vår Braumeister och låter flertalet personer vara med och tycka till utifrån vad vi vill lyfta fram. Berätta vidare om era ölsorter, vad är skillnaden mellan dom olika ölen, malt, humle mm?I nuläget har vi fem olika ölsorter i vår portfölj om vi räknar in även vår folköl som är ”småsyskon” till en av våra starköl. De sorter som vi idag har i vårt utbud är Ljusdaling (4,8% vol) som är en amerikansinspirerad pale ale med pale ale malt som bas och en ljus karamellmalt för smak och färg, den är humlad med Columbus och Cascade i flera olika givor. Ljusdaling folköl (3,5% vol) är gjord på samma bas men med en andel vetemalt för skumkrona och kropp i den lite mer alkoholsvaga ölen. Vi har även Riffs in i a Bottle (4,9% vol) som är en Amerikansk Brown Ale med maltbas från pale ale, mörk karamellmalt och biscuit-malt, humlen är där en liten andel Columbus och en hel del Northern Brewer. Braköl (5,0% vol) är en pale ale som ligger väldigt nära en smash-öl då det är enbart pale ale-malt och sedan Northern Brewer samt en gnutta Mosaic på slutet. Vårt senaste tillskott är Ljusnan Lager vilket är en modern lager gjort på pilsnermalt och ljus karamellmalt med tjeckisk Saaz-humle i. Storsäljaren Braköl[/caption

Source: Ljusdals Bryggeri – Visionen som blev sann – BEERTOWER

Lämna en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.