Först en disclaimer. Jag dissar aldrig andras affärsidéer. Om man lyckas (eller misslyckas) handlar så oerhört mycket om vem man är och om rätt timing. Rätt person kan göra guld på den uslaste affärsidé om dessutom timingen är rätt. Grejen är den att kombinationen gör det helt enkelt till en bra affärsidé.
Har du en ide’ som innefattar tillverkandet av en app(likation) eller en social site så kanske du skall sluta läsa här.
Hottast idag är siter som sysslar med sociala nätverk och “appar”. Orkar man titta på lite siffror så ser man ganska snart att det finns nästan ingen av ägarna av varken dessa siter eller appar som tjänar pengar. Japp. Det är ett affärssegment som genererar pengar men bara för dom som tillverkar apparna och för dom som driver och underhåller siterna. Gör hemläxan och kolla.
Sen är det sant att man kan bygga en app. eller social site som stöd för sin övriga verksamhet. Jättebra. Mervärde. Man tjänar lite mer kulor på det hela. Swedbank med sina tjänster är ett typiskt exempel på detta.
Men om man vill vinna affärspriser då? Satsa i första hand på appar. Övertron är oerhörd. Dom minskar dödsfall i cancer liksom frälser världen på alla möjliga sätt utom då genom att generera vinster till sina ägare. Men affärsprisvärlden älskar dom. Speciellt om dom är grattis. Kör. Sociala siter har väl kanske tappat lite av glorifieringen även här. Dom var hottare för några år sedan. Men nämner man annonser och valfri folkrörelse så skall det nog gå vägen. Kör.
Vill man tjäna pengar så skall man nog satsa på att flytta pengar. Där är vinsterna idag. Det fungerar i alla former. Vill man inte vara där så återstår bara grundnäringarna. Skog, gruvor, handel och industri. Det är bara det dom hanterar/tillverkar som förändras över tiden.
Jag älskar att bli motbevisad!